الکترو فرکانس

سبد خرید

نگهداری از دوربین مداربسته

برقراری امنیت در محل زندگی و همچنین محل کار، یکی از نیازهای اساسی انسان بوده و بدون امنیت نمیتوانیم به صورت عادی به فعالیت‌های روزمره خود بپردازیم. یکی از راه‌های برقراری امنیت استفاده از دوربین‌های مداربسته خواهد بود. با استفاده از این لوازم، می‌توانیم فعالیت‌های محیط را زیر نظر گرفته و آن‌ها را تا مدت مشخصی ثبت کنیم. یکی از مشکلاتی که افراد در زمینه دوربین‌های مداربسته با آن مواجه هستند، مسئله نگهداری از این دوربین‌ها است. اغلب استفاده‌کنندگان نمی‌دانند که به چه شکل باید از این دوربین‌ها مراقبت کنند و شرایط استفاده از این دوربین‌ها به بهترین شکل، چیست. در ادامه به بررسی ویژگی‌های مختلف دوربین‌های مداربسته پرداخته و سعی می‌کنیم تا به پرسش چگونه از دوربین مداربسته نگهداری کنیم پاسخی شایسته و درست را ارائه دهیم. اگر به دنبال بررسی ویژگی‌های مختلف دوربین‌های مداربسته هستید، بهتر است تا ادامه این مطلب را از دست ندهید

بررسی تنظیمات سیستم

خریداری و نصب دوربین مداربسته امر آسانی بوده و هر کسی می‌تواند به راحتی آن را انجام دهد؛ اما مسئله زمانی اهمیت پیدا می‌کند که افراد مجبور می‌شوند تا برای نگهداری و مراقبت از دوربین‌های مداربسته، دست به فعالیت‌های جانبی زده و اعمال متفاوتی را بر روی آن انجام دهند. یکی از نکات مهم در اولین مراحل نگهداری از دوربین مداربسته، بررسی تنظیمات دستگاه خواهد بود. دستگاه‌های مختلف می‌توانند بر اساس نوع مدل و کیفیت‌شان، تنظیمات گوناگونی را به افراد پیشنهاد دهند. شما می‌توانید بر اساس نور محیط، ارتفاع دوربین، مکان قرارگیری آن و بسیاری از فاکتورهای دیگر، تنظیمات دوربین خود را تغییر دهید. اگر نمی‌دانید که بهترین تنطیمات برای دوربین شما کدام گزینه است، بهتر است تا با افراد خبره در این زمینه مشورت کنید. مشورت کردن با دیگران می‌تواند به بهترین شکل ممکن برای ما مفید بوده و کیفیت تصاویر ثبت شده در دوربین را تا حد بسیار زیادی افزایش دهد. اگر به دنبال آن هستید تا بفهمید که چگونه از دوربین مداربسته نگهداری کنیم، باید بدانید که اولین قدم برای این کار بررسی تنظیمات سیستم و دوربین‌ها خواهد بود.

نحوه مراقبت از لنز

یکی از حساس‌ترین و البته مهم‌ترین بخش‌های دستگاه دوربین مداربسته، لنز آن خواهد بود. تمیز نگه داشتن لنز و مراقبت از آن تاثیر مستقیمی بر روی تصاویر ضبط شده خواهد داشت و دقت کردن به تمیزی این بخش، می‌تواند طول عمر دوربین مداربسته شما را افزایش دهد. اهمیتی ندارد که دوربین شما در محیط‌های داخلی قرار دارد یا در فضای خارجی اقدام به نصب آن کرده‌اید، در هر صورت لنز این دوربین‌های باید به صورت مرتب و در بازه‌های زمانی مشخصی چک شده و تمیز گردند. برای تمیز کردن لنزها می‌توان از پارچه‌های معمولی استفاده نمود. در صورتی که لنز شما دچار مشکلاتی مانند خط و خش گردیده، بهتر است تا آن را به شکلی عمیق‌تر تمیز کنید یا در بدترین حالت، برای تعویض آن اقدام نمایید. وجود هرگونه خط و خش بر روی لنز می‌تواند تاثیر منفی زیادی را بر روی تصاویر دوربین داشته باشد.

مراقبت از محفظه دوربین مدار بسته

این مسئله که دوربین خود را در چه منطقه و محیطی قرار می‌دهید، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. شما می‌توانید دوربین خود را در محیط‌های به دور از رطوبت قرار دهید تا بدین شکل از بروز هرگونه زنگ زدگی بر روی آن تا حد ممکن، جلوگیری نمایید. در بسیاری از موارد دوربین را در محفظه‌های مشخصی قرار می‌دهند. این محفظه‌ها وظیفه دارند تا از دوربین در برابر آسیب‌های محیطی و همچنین مشکلاتی مانند ربوده شدن و خراب شدن عمدی دوربین، جلوگیری نمایند. برای محافظت از این محفظه‌ها ابتدا باید به محل نصب دوربین توجه کافی داشته باشیم و در مرحله بعدی باید نسبت به تمیز کردن محفظه نیز به شکلی مرتب اقدام نماییم. در برخی از موارد این محفظه‌ها تبدیل به محیط مناسبی برای رشد انواع حشرات و باکتری‌ها خواهند شد و جلوگیری از این امر می‌تواند عمر دستگاه و دوربین مداربسته را به شکل چشم‌گیری افزایش دهد. اگر دوربین مداربسته شما در محیطی خارجی نصب شده، باید از آن در برابر پرنده‌ها نیز مراقبت کنید. در اغلب مواردی که دوربین‌های ثابت به مدت طولانی در محیط خارجی نصب هستند، پرندگان اقدام به ساخت لانه بر روی آن‌ها کرده و از عمر آن می‌کاهند.

مراقبت از کابل های دوربین مداربسته

نحوه اتصال دوربین و کابل‌های آن باید به شکلی صحیح و اصولی انجام گیرد. نصب اصولی همیشه بدین معنا نیست که دوربین صرفا بتواند عملکرد خوبی را از نظر دیجیتالی داشته باشد، بلکه در بسیاری از موارد نصب اصولی کابل‌ها به محل قرارگیری آن‌ها و همچنین نوع چینش کابل‌ها باز می‌گردد. کابل‌های مربوط به دوربین‌های مداربسته باید به شکل دوره‌ای کنترل و بررسی شوند. در صورتی که کابل‌های شما به شکلی اصولی قرار نگرفته باشند، عمر دستگاه و همچنین کابل‌ها کاهش پیدا کرده و شما نمی‌توانید به خوبی استفاده درستی را از دستگاه خود داشته باشید. در مواقعی که دوربین‌های زیادی در یک مکان قرار دارد، ممکن است قطع شدن یا ضربه خوردن یک کابل تا مدت‌های طولانی از چشم افراد پنهان بماند؛ به همین منظور باید بازه‌های زمانی بررسی کردن کابل‌ها کوتاه باشد تا اینگونه احتمال بروز مشکل و خطا تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کند.

بررسی حافظه دستگاه

اغلب افرادی که پرسش (چگونه از دوربین مداربسته نگهداری کنیم؟) را در ذهن خود می‌پرورانند، در فکر محافطت فیزیکی بوده و بیشتر این مسئله را دغدغه خود می‌دانند. بررسی مسائل نرم افزاری نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و بهتر است تا افراد، به این نکته نیز به اندازه کافی دقت نمایند. بررسی حافظه دوربین مداربسته به ما کمک خواهد کرد تا بتوانیم داده‌های ذخیره شده را کنترل کنیم و از پر شدن حافظه آن با اطلاعات اضافی، جلوگیری نماییم. اغلب دوربین‌ها در حین پر شدن حافظه، اطلاعات قدیمی را به صورت اتوماتیک پاک خواهند کرد.

سخن پایانی

در نهایت باید نسبت به نگهداری و فظ دوربین‌های مداربسته به هر شکلی کوشا بوده و به تمامی جزئیات آن دقت کافی داشته باشیم. چک کردن مداوم و منظم دوربین‌های مداربسته به عمر آن‌ها افزوده و مبلغ بسیار مناسبی را برای ما پس انداز خواهد کرد. با بازدید صحیح این دوربین‌ها، از بروز هرگونه خرابی احتمالی در آن‌ها جلوگیری کرده و امنیت منطقه مد نظر خود را تامین کنید.

فهرست مطالب