الکترو فرکانس

سبد خرید

فضای ابری دوربین مدار بسته

احتمالا در مورد پلتفرم‌هایی که حجم مشخصی را به‌طور رایگان برای هر حساب کاربری، به‌صورت ابری برای آپلود دیتاها، فراهم می‌کنند، شنیده‌اید. عمده‌ی این پلتفرم‌ها تا یک محدوده‌ی حجمی را به‌صورت رایگان و از یک مقدار به بعد را نیز با پرداخت هزینه و تهیه‌ی اشتراک، ممکن می‌سازند. عصر حاضر عصر اطلاعات است و در یک کلام فضای ابری؛ فضایی برای نگهداری و حفاظت از اطلاعات است. همان‌طور که  فضای ابری دوربین مدار بسته Cloud storage جزو جدیدترین امکانات مدرن؛ در این دسته از دوربین‌های مدار بسته است که امکان ذخیره‌سازی همیشگی تصاویر گرفته شده توسط دوربین را در اینترنت ایجاد می‌کند. در واقع این امکان جدید قادر است بسیاری از مشکلات مربوط به سیستم‌های ضبط فیزیکی و محلی دوربین‌ها را رفع کند. به این ترتیب دیگر نگرانی در خصوص عدم دسترسی به فیلم‌ها در صورت آسیب به هارد دوربین و یا صرف هزینه‌ی خیلی زیاد برای خرید هاردهای با ظرفیت زیاد، نخواهید داشت.

فضای ابری دوربین مدار بسته چیست؟

فضای ابری به یک فضای غیر فیزیکی در اینترنت گفته می‌شود که؛ کاربران می‌توانند کلیه اطلاعات خود را اعم از تصاویر، فیلم، متن، صدا و غیره بر روی آن ذخیره و نگهدای کنند. با استفاده از این امکان؛ تصاویر در مکانی که امکان دسترسی دیگران و افراد غریبه به آن محدود است ذخیره می‌گردد؛ از این‌رو فضای ابری یا کلود برای دوربین‌های مدار بسته یک فضای امن و همیشگی محسوب می‌شود. فضای ابری در دوربین‌های مدار بسته از طریق اینترنت تمامی تصاویر ضبط شده با این دوربین‌ها را در یک مکان و خارج از محل نظارت دیگران مجددا ضبط و نگهداری می‌کند. بنابراین با این اقدام از یک طرف امنیت این دیتاهای محفوظ؛ تامین شده و از طرف دیگر هم زمانی که نیاز باشد به سهولت قابل دسترسی هستند. این امکان قادر است از حذف ناگهانی تصاویر ضبط شده در اثر وقوع حوادث، سرقت دوربین و عوامل دیگر جلوگیری کند. همان‌طور که اشاره شد دسترسی به فضای ابری از طریق اینترنت امکان پذیر است؛ لذا تا زمانی که امکان دسترسی به اینترنت و دستگاه هوشمند ضبط تصاویر باشد، می‌توان تصاویر را بازبینی، دانلود یا حذف کرد. در یک کلام می‌توان تاکید کرد که استفاده از فضای ابری دوربین مدار بسته نگرانی بابت دسترسی به آرشیو اطلاعات را از بین می‌برد. در این مقاله سعی ما بر آن است که به ارائه اطلاعات مفیدی پیرامون معرفی فضای ابری، ویژگی‌ها یا مزایای آن و نحوه استفاده از آن برای کاربران بپردازیم.

مزایای فضای ابری سیستم دوربین مدار بسته

مزایا و ویژگی‌های کاربردی فضای ابری دوربین مدار بسته بسیار متعدد است؛ تعدادی از این مزایای قابل بررسی عبارت از موارد ذیل هستند:

  1. ضبط تصاویر در فضایی به غیر از خود دوربین: ضبط و نگهداری تصاویر دوربین‌های مدار بسته؛ در مکانی به غیر از هارد یا محل نصب دوربین‌ها بسیار امکان فوق العاده‌ایی است. زیرا در صورت از بین رفتن دستگاه ضبط تصاویر به هر علت مثلا حریق یا سرقت؛ از دست دادن همیشگی تصاویر منتفی است. ضمنا استفاده از فضای ابری؛ یک امکان بالقوه برای مکان‌هایی است که جز اماکن حساس محسوب می‌شوند. از این‌رو استفاده از فضای ابری قادر است؛ کاربران را از چالش‌های استفاده از هارد دوربین مداربسته رها کند.
  2. سادگی و سهولت ضبط تصاویر و دسترسی آسان به اطلاعات: در این حالت امکان ضبط و نگهداری تصاویر همچنین دسترسی به آن‌ها بسیار ساده است و فقط در صورت داشتن گوشی هوشمند، رایانه و اتصال به اینترنت می‌توان به راحتی از امکانات فضای ابری بهره گرفت؛ به صورتی که می‌توان هم تصاویر را در این فضا ضبط کرد و هم به سهولت به آن‌ها دسترسی داشت.
  3. کاهش میزان هزینه‌ها: فضای کلود دارای ظرفیت بالایی برای ضبط تصاویر است و مانند استفاده از هارد دوربین دارای فضای محدودی نیست؛ لذا استفاده از آن بسیار مقرون به صرفه است. بنابراین استفاده از آن محدودیت‌های استفاده از هارد دیسک را نداشته و می‌تواند کاربران دوربین‌های مدار بسته را از احتیاج به استفاده از هارد دوربین بی‌نیاز کند؛ از این‌رو می‌تواند صرفه جویی مناسبی از این حیث محسوب گردد.
  4. حذف دستگاه NVR در دوربین‌های تحت شبکه: به دلیل قابلیت خاص فضای ابری؛ دوربین‌های تحت شبکه به راحتی به آن وصل شده و امکان ضبط دائمی، زمان‌بندی، تشخیص حرکت برای شروع به ضبط و سایر موارد برای آن‌ها امکان پذیر است؛ لذا نیاز مبرم به استفاده از دستگاه ضبط کننده یا NVR و هارد دوربین از بین می‌رود.
  5. امنیت بالا و رمزنگاری شده: استفاده از فضای ابری به دلیل نیاز به رمزنگاری؛ قابلیت دسترسی افراد دیگر را به تصاویر یا دیتاهای ضبط شده از طریق دوربین مدار بسته در این فضا؛ محدود کرده و امکان هک سیستم را نیز کاهش می‌دهد. 

ذخیره تصاویر دوربین مدار بسته به چه صورت است؟

ذخیره تصاویر دوربین مدار بسته در فضای ابری بر بستر اینترنت صورت می‌گیرد. این فرآیند در واقع این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند که بتوانند تصاویر خود را در فضای نامحدود اینترنت و در مکانی به دور از محل نگهداری دوربین برای همیشه نگهداری کنند و در هر زمان که نیاز بود بتوانند به سهولت به کلیه اطلاعات خود در این فضا دسترسی داشته باشند. نحوه عملکرد فضای ابری دوربین مدار بسته به این صورت است که پس از ضبط تصاویر در دوربین و از طریق اتصال دوربین به فضای ابری با استفاده از گوشی هوشمند یا رایانه؛ می‌توان با تعیین نام کاربری و رمز عبور برای همیشه به ذخیره‌سازی تصاویر اقدام کرده و از همین طریق نیز در زمان نیاز به آن‌ها دسترسی داشت. برای ضبط تصاویر دوربین تحت شبکه در فضای ابری؛ باید کارت حافظه یا SD Card دوربین حافظه‌دار را بر روی وضعیت Local تنظیم کرد. در این حالت علاوه بر ضبط تصاویر و اطلاعات مورد نظر در رم یا مموری دوربین؛ یک کپی از اطلاعات هم به فضای ابری ارسال می‌گردد و در آن‌جا سیو و به صورت آرشیو حفظ می‌شود.

چه دوربین‌هایی قابلیت فضای ابری در دوربین مدار بسته دارند؟

دوربین‌های تحت شبکه و دوربین‌های وایرلس که قابلیت اتصال به اینترنت را داشته باشند؛ می‌توانند از قابلیت ارسال و حفظ اطلاعات در فضای ابری استفاده کنند. این نوع از دوربین‌ها می‌توانند هم از دستگاه ذخیره کننده خود و هم از امکان فضای ابری در کنار آن بهره ببرند. در واقع امروزه برندهای متعددی از این نوع دوربین‌ها با این دست از امکانات در بازار مصرف‌کنندگان عرضه شده است. این دسته از دوربین‌ها می‌توانند حتی بدون نیاز به دستگاه ذخیره‌ساز؛ مستقیما از طریق اتصال به اینترنت به فضای ابری دوربین مدار بسته دسترسی داشته باشند. در واقع این دوربین‌ها جز بهترین برندهای دوربین‌های امنیتی محسوب می‌شوند که به خصوص به دلیل این قابلیت ویژه؛ برای استفاده در کلیه مکان‌های عمومی و خصوصی به ویژه مکان‌های دارای حساسیت به لحاظ ضبط و نگهداری تصاویر محل مناسب هستند.

فهرست مطالب